
Nu
De afgelopen twee decennia heeft de LEGO Group te maken gekregen met veel concurrentie uit de computerwereld. Videogames, maar ook de introductie van het internet, zorgden ervoor dat kinderen vaak liever op het web gingen surfen dan te spelen met Legostenen. In eerste instantie zocht het bedrijf haar heil in de productie van nieuwe en meer ingewikkeld ogende producten, maar de laatste jaren gaat het Deense concern weer steeds meer terug naar haar roots. Een slimme zet, want de kracht van LEGO is en blijft de combinatie van bouwen en verbeeldingskracht. Aan de mooie gedachte dat je een verzameling felgekleurde blokjes eindeloos kunt combineren en de mooiste dingen kunt bouwen is in al die jaren niets verloren gegaan.
Na een aantal onrustige en mindere jaren - meerdere bezuinigingsrondes, waarbij een fabriek in Zwitserland haar deuren moest sluiten, en een grootschalige reorganisatie in 2004 waren noodzakelijk om de dalende inkomsten op te vangen – gaat het sinds 2005 financieel gezien weer de goede kant op met LEGO. Tegenwoordig is de speelgoedblokjesfabrikant zelfs groter dan eeuwige concurrent Mattel.
In de eerste helft van 2014 nam de omzet van LEGO toe met vijftien procent, tot grote tevredenheid van huidige topman Jørgen Vig Knudorp. Over de goede resultaten zei hij in september 2014 het volgende: "De LEGO-omzet in de eerste helft van dit jaar vertoonde een drievoudige verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Een resultaat waar we trots op mogen zijn én een bevestiging dat wij ertoe in staat te blijven groeien in een uitdagende markt."
De hedendaagse LEGO fabriek.
Hier staan een paar foto's van mij om een beeld te krijgen hoe ik, misschien wel de belangerijkste man ter speelgoed eruit zag.